Uspořádání
Prostor, který obýváme, má vliv na to, kdo jsme a jak se chováme. Jinými slovy se dokáže podepsat na naší psychické pohodě a tvůrčím výkonu. A protože většina z nás tráví pracovně celá léta v téže místnosti nebo dokonce u stejného stolu, není na škodu si uspořádat prostor tak, abyste z něj pro sebe vytěžili maximum.
Inspiraci ale nehledejte v časopisech o módních trendech v designu. Místo toho vsaďte na vědu - poznatky, které vzešly z výzkumů psychologie a neurologie, vám pomohou zvýšit vaši produktivitu o několik řádů víc. Hlavní pravidlo zní – zařiďte si prostor tak, abyste se v něm cítili pohodlně a spokojeně, a neduste svou tvůrčí svobodu zbytečným důrazem na pořádek.
Převezměte kontrolu nad uspořádáním svých prostor
Už sám fakt, že rozhodujete o organizaci a uspořádání svého pracovního prostoru a máte nad věcmi kontrolu, má pozitivní vliv na vaši produktivitu. Podle studie z roku 2010 provedené na 47 zaměstnancích kanceláří v Londýně byli ti, kteří měli možnost si vybavit kancelář tolika rostlinami (nebo naopak žádnými) a obrázky, kolika chtěli, o 32 procent výkonnější než ti, kteří tuhle svobodu neměli. Navíc se dotyční mnohem více identifikovali se zaměstnavatelem, a byli tak zapálenější do týmové práce.
Pokud jste vedoucím, vyplývá z toho, že byste svým lidem měli dát volnou ruku v tom, jak si navrhnou a uspořádají kancelář. A pokud jste zaměsnancem, který pracuje v open spacu, zkuste najít způsob, jak v něm zanechat vlastní stopu, i kdyby šlo o jednoduchou nástěnku, na kterou si připíchnete své fotky a vzkazy. To vám pomůže, abyste vzali tohle místo za své a cítili se v něm “doma”.
Vyberte si zaoblený nábytek
Můžete-li si dovolit luxus sami si zaříti svůj pracovní prostor, zkuste dát v případě nábytku přednost kulatým a zakřiveným tvarům před ostrými a rovnými hranami.
Kulaté tvary jsou totiž spojeny s pozitivními emocemi, které jsou důležité pro kreativitu a produktivitu (bonus navíc: snížíte tím i riziko zranění, pokud zavadíte loktem či kolenem o nábytek.
Zmíněný kontrast mezi rovnými hranami a kulatými křivkami se vztahuje i na to, jak uspořádat nábytek. Idálním vzorem je v tomhle král Artuš: sezení v kruzích podněcuje kolektivní způsob uvažování, zatímco v rovných linkách vzbuzuje potřebu individualizace – zkuste se nad tím zamyslet na příští poradě, až budte chtít v týmu vyvolat pocit soudržnosti.
Využijte rostlin a oken
Neboli investujte do zeleně. Výzkumy opakovaně potvrdily, že přítomnost rostlin v kanceláři se pozitivně odráží v psychice zaměstnanců – blízkost přírody totiž liem pomáhá zotavit se z náročných výkonů a snižuje hladinu stresu. Dalším rysem dobře uspořádané kanceláře je okno s výhledem, ideálně do přírodní krajiny. Což asi není úplně realizovatelné pro lidi žijící ve městech, i v téhle situaci ale vystačí stromy nebo rozmanitá architektura, která se pozitivně projeví na stavu vaší mysli.
Výhody chaotického stolu
Tlak na to, abychom měli vše vyrovnané, zkrátka ťip ťop, se stále zvyšuje. Jak asi můžete pracovat, když nejste schopni najít ani volné místo na stole pro myš nebo vázu s květinou? Možná ale bude lepší držet se Einsteinova tvrzení: “Pokud je přeplněný stůl znakem přeplněné mysli, čeho je pak znakem prázdný stůl?”.
Což dokazuje i výzkum univerzity v Minnesotě, podle něhož účastníci testovaní v chaotické místnosti u stolu pokrytém papírem přicházeli s nápaditějšími nápady na využití pro ping pongového míčku než ti, kteří byli testováni v “uhlazeném” prostředí.
Mimochodem, podle Erica Abrahamsona, spoluautora knihy “A Perfect Mess: The Hidden Benefits of Disorder, se lidé, kteří mají řádně porovnaný stůl, často potýkají s problémem najít věci, protože jejich archivační systém je velmi složitý. Výhodou chaosu je navíc fakt, že v něm můžete najít věci, které byste nečekali. Třeba průlomový nápad, který jste si naškrabali na kousek papíru před dvěma lety, můžete využít pro váš příští projekt.