Cloud...
… proč mít všechno propojené. Čím dál více pracujeme na místech, kde to dříve nešlo, a naše pracovní a osobní životy se hodně prolínají. Základním pomocníkem k tomu, abyste se z práce na různých místech a zařízeních nezbláznili, jsou osobní cloudová úložiště. Jde o speciální složku na počítači, jejíž obsah včetně podsložek se automaticky synchronizuje s vašimi dalšími počítači, telefony a tablety. Provedete změnu v jednom dokumentu? Okamžitě se projeví všude. Smažete soubor, vytvoříte podsložku? Změna se opět přenese na všechna zařízení. Potřebný online úložný prostor a chytré synchronizační algoritmy řeší cloud. Užitečným vedlejším efektem je pak přístup ke vašim souborům odkudkoli po přihlášení ve webovém prohlížeči nebo možnost sdílení čehokoli bez nahrávání objemných příloh. Nejznámějšími službami v této kategorii jsou Microsoft OneDrive, Dropbox a Disk Google. Vyzkoušejte je.
Webové prohlížeče se pomalu staly stejně důležité jako samotné operační systémy a odehrává se v nich velká část práce. Proč si tedy i nastavení, oblíbené položky, historii nebo uložená hesla nesynchronizovat mezi všemi zařízeními, na kterých surfujete? Skvěle to dnes na pár kliknutí umí Firefox nebo Chrome; v prohlížeči Microsoft Edge se tato možnost objeví brzy.
Pokud ale neradi ukládáte hesla přímo do prohlížeče, může se hodit externí správce hesel jako LastPass, 1Password, které vaše přihlašovací jména a hesla ukládají do cloudu a postarají se o to, že budete mít jejich aktuální seznam vždy na notebooku, stolním počítači, telefonu, tabletu, druhém notebooku... A nebojte se – samotné šifrování probíhá offline přímo u vás ještě před uložením do cloudu, takže autoři aplikací se k vašim citlivým údajům nedostanou.
Návykové jsou i bezplatné textové nebo tabulkové editory ve webovém prohlížeči, kde můžete na dokumentech pracovat s kolegy v reálném čase. Špičkou v této oblasti jsou Microsoft Office Online se svým Wordem a Excelem nebo Google Docs & Spreadsheets.
Podobně skvěle fungují na všech typech zařízení i poznámkové aplikace Microsoft OneNote nebo Evernote a Google Keep.
+
Tip Microsoftu
Jak si „posíláte“ práci domů vy?
Lidé dnes běžně používají více různých zařízení současně a cloud jim práci podstatně zjednoduší, protože automaticky synchronizuje soubory. Můžete rozepsat dokument v práci na počítači, cestou domů pokračovat na chytrém telefonu a doma ho dokončit na notebooku. Profesionální cloud, jako je OneDrive, navíc garantuje bezpečnost a ochranu dat. Na rozdíl od situace, která je dnes běžná v řadě malých a středních firem v ČR – téměř dvě pětiny (39 %) jejich zaměstnanců si práci, kterou vykonávají mimo pracoviště, zasílají přes soukromý e-mail. Bezpečné nástroje na sdílení dokumentů využívá jen necelá třetina pracovníků v ČR (29 %).
Trend v Evropě je přitom přesně opačný. Češi však o moderní nástroje stojí – tři čtvrtiny jich uvedly, že kdyby měli vybrat jednu novou technologii, byly by to nástroje na spolupráci s kolegy na dálku a vzdálený přístup k dokumentům. Je čas na cloud.
zdroj: Mobilita ve světě malých a středních firem 2015, Microsoft