Relax
Kde a jak v práci odpočívat
Relaxační zóny jsou z hlediska návrhu a funkčnosti poněkud problematické. Obecně jde o velmi užitečnou součást kanceláří, ovšem pokud mají být plnohodnotně a správně využívány musí se jejich podoba, umístění, vybavení či specifický účel přizpůsobit společnosti i budově a firemní kultuře. V autoritářsky vedené společnosti nebo ve firmě se silně hierarchickým nastavením nemůžete relaxační prostor umístit tam, kde bude v přímém dohledu z manažerských kanceláří nebo dokonce přímo z kanceláře generálního ředitele. Dokázali byste se v takovém prostoru uvolnit a odpočinout si, byť by byl vytvořen na ředitelův popud? A fungovat to nebude ani v případě, že vytvoříte relax zónu v místnosti po zrušeném skladu, bez oken a otevřenosti prostoru, prostě proto, že takové místo vám v kancelářích zbylo a relax zóna zní jako dobrý nápad. V takovém prostoru nikdo odpočívat nechce. Je to nepříjemné místo i pro to, abyste si tam uvařili kávu, natož abyste si v něm sedli a kávu si v klidu vychutnali.
Pokud tedy plánujete vytvořit relaxační zónu, doporučuji:
1. Zamyslet se nad vaší společností a nad tím, jak funguje. Volají vaši zaměstnanci po prostoru pro odpočinek? To znamená, že alespoň oni jsou teoreticky připraveni zóny využít. Dokáže si vaše vedení představit a hlavně podpořit odpočinek během pracovní doby? To je zajímavá a složitější otázka, než se může zdát - jde o vzájemnou důvěru a pomyslný první krok k možnosti home office pro zaměstnance. Z toho logicky vyplývá, že firmy, v nichž mají zaměstnanci možnost práce odkudkoli a jejich produktivita je hodnocena na základě úkolů, nikoli času stráveném v práci, umějí relax zóny využívat lépe a přirozeněji.
Jak silně je prostor pro odpočinek vyžadován povahou vašeho byznysu? Kreativně zaměřené firmy či jednotlivci, analytici či např. programátoři, kteří potřebují schopnost silné koncentrace vyžadují více než jiní a taky někdy potřebují na chvilku vypnout.
2. Vybrat vhodný prostor. Pokud se chcete uvolnit, platí více než kde jinde, že prostředí hraje klíčovou roli. Máte k dispozici prosvětlené místo, adekvátně obsloužené technologiemi (vzduchotechnika, chlazení/topení) a to všechno v části kanceláří, kde není příliš rušno či naopak „mrtvo“? Skvělé! V opačném případě nejspíš bude vaše relaxační zóna jen drahý sklad nepoužívaného nábytku…
3. Zamyslet se na vybavením a nábytkem. Překvapivě jsem zjistil, že první představa mnoha lidí při zmínce o relax zóně je něco ve stylu Google office. Spousta barevných, bláznivých a nesourodých kusů nábytku, či místnost kde se jen leží, případně sjíždí skluzavkou, kde se hraje kulečník nebo fotbálek. Popravdě, takové zóny jsou spíše marketingovou záležitostí, mají vzbudit pocit uvolněné atmosféry či „práce hrou“, ale ve skutečnosti fungují jen velmi zřídka. Správně by měla být odpočinková zóna vyvedena v decentních barvách za použití příjemných materiálů, např. dřevěné podlahy, obkladů stěn.
Křiklavé barvy klid do duše nepřinesou. Pestrost a různorodost ve výběru nábytku je vítaná, ale nikoli v barevnosti, spíš ve stylu či účelu. Čím více typů sezení máte, tím více lidí si může vybrat podle svých představ a cítit se tak pohodlně a komfortně – a začít relaxovat.
I zde ale platí, že výběr jde ruku v ruce s image společnosti. Představte si právničku v kostýmu, která se se šálkem v ruce pokouší vstát ze sedacího pytle nebo programátora v žabkách a kraťasech, který se „lepí“ na luxusní koženou sedačku. Ať se ale jedná o jakoukoli firmu, nepodceňujte práci s detaily. Zavěšená svítidla, obrazy, či akustické panely na stěnách, vhodně umístěné kuchyňky, kvalitní kávovary či typ koberce hrají důležitou roli při vytváření „domácí“, útulné a uvolněné atmosféry.
4. Promyslet frekvenci používání a skutečný účel, který chcete zaměstnancům poskytnout. Nemáte na takovou zónu místo? Zamyslete se, zda by vaše interní zasedačka nemohla posloužit. Navrhněte ji flexibilně, s modulárním nábytkem, který se snadno přemisťuje. Použijte chytré popisovatelné nátěry či dotykové obrazovky. Školení i interní jednání mohou být hravější a interaktivnější, zkrátka zábavnější, a tím pádem i produktivnější. Když mezi vámi a whiteboardem nestojí obrovský stůl, možná se více kolegů zapojí do debaty a prezentování vlastních názorů. A jestliže zrovna neprobíhá jednání, mohou zde kolegové poklábosit, v uvolněné atmosféře probrat pracovní záležitosti nebo večer po pracovní době promítnout fotky z teambuildingu.
Pokud jste společnost plná workoholiků či jen vaši lidé nemají čas na „nicnedělání“, vzpomeňte si, že i během práce jde odpočívat. Mnohdy stačí jen změnit prostředí, atmosféru či způsob sezení a práce je náhle méně strnulá a stereotypní. Uvolníte se, získáte nový zápal a třeba vás i napadnou nové myšlenky. Správná pracovně-odpočinková zóna by měla nabídnout měkké sezení typu kavárenských coupé, s vysokým opěradlem, které vyvolá pocit soukromí a odstíní provoz kolem vás nebo skupinové sezení barového či normálně vysokého typu, s prostorným stolem, kde si můžete rozložit své dokumenty i šálek dobré kávy. Když už jsme u kávy, nezapomínejte, že každá odpočinková zóna by měla nabízet i občerstvení – alespoň zdroj chlazené či perlivé vody a dobrý čaj nebo kávu.
Závěrem jen doplním, že v každém případě by každá společnost měla návrh svého prostoru svěřit odborníkovi. Relax zóna by měla zapadnout do konceptu celých kanceláří, aby nepůsobila nepatřičně či zbytečně provokativně. Volba detailů musí korespondovat se stylem nábytku a celkovým účelem místnosti. Nepodceňujte roli architektonického návrhu a váhu detailů. Vyslechněte volání svých zaměstnanců, zvažte své představy a image společnosti a dohlédněte, že autor návrhu (architekt, konzultant, nábytkář,…) vše plně pochopil a dokáže cítit s vaší firmou. Jestli tomu tak je, vaše kanceláře budou místem kde se stane práce radostí…
Autor: Filip Muška, Project Manager Building Consultancy společnosti CBRE.