Forbes
Microsoft

Chytrá
kancelář

Jak si zařídit kancelář a co v ní změnit, aby fungovala, tak jak chcete. Návody, tipy a rady ve speciálu Forbes a Microsoft.

Spolupráce

Stále více lidí pracuje z domova. V Americe je to například každý pátý. Tam pro to mají dokonce i svůj výraz – telecommuting – tedy v překladu zaměstnanec, který nedojíždí za prací. V dnešní době totiž není problém komunikovat na dálku, pořádat konferenční hovory a být online. 

Práce bez nutnosti fyzické přítomnosti v kanceláři rádi využívají „ajťáci“, účetní, pojišťovací agenti, grafici, ale třeba také ženy na mateřské nebo lidé trpící nějakým zdravotním problémem. 

Říká se, že „domácí“ pracovníci jsou dokonce produktivnější než ti, kteří do zaměstnání dojíždějí. Mohou totiž odvést práci mnohem rychleji, než kdyby byli v kanceláři. Navíc tím výrazně ušetří na nákladech za dojíždění, oblečení nebo stravování v restauracích.

Důležitá je ale disciplína. Doma je totiž spousta elementů, které mohou narušovat vaši soustředěnost. Časem může být částečná izolace i nudná, proto je důležité být v kontaktu se svými kolegy, ať už skrz sociální sítě nebo nějaká jiná kontaktní místa, jako jsou kavárny nebo obchodní centra.

Díky stále rostoucí oblibě home officů se mění model naší spolupráce, pracovní hierarchie. Zaměstnanci už nemusejí chodit za prací, práce přichází za nimi.

Vytváření týmu týmů

V dnešní rychle se měnící globální realitě budou muset lídři zapomenout na tradiční struktury a uspořádání firmy a vytvořit flexibilněji reagující týmy.

Na tuto myšlenku navazuje nová kniha „Tým týmů“ od amerického generála Stanleyho McChrystala, který v ní popisuje bojovou taktiku speciálních operací v Iráku v roce 2004, kdy obecné vojenské zásady selhaly. Poznal, že malé týmy jsou hbitější a přizpůsobivější a jen díky nové struktuře se mu podařilo oslabit vliv teroristické organizace Al-Káida. 

Podle něj lze tento model uplatnit i na velké společnosti. 

Zásadní je ale správná organizace uvnitř firmy viz grafické modely.

  1. V tomto tradičním top-down modelu jsou určující vztahy a propojení mezi pracovníky a jejich manažery.

     
  2. V této struktuře fungují malé flexibilní týmy v rámci pevné struktury.

     
  3. Vztahy mezi týmy odpovídají vztahům mezi členy různých týmů.

Ilustrace pocházejí z knihy Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World od generála americké armády Stanleyho McChrystala

+

Tip Microsoftu: Office 365 – do práce i na doma

Cloudová kancelář Office 365 podpoří spolupráci v kanceláři i na dálku. V jednom balíčku, který funguje na všech klíčových platformách – Windows, OS X, iOS i Android, získáte například:

  • Možnost současné práce více lidí na stejném projektu či dokumentu v reálném čase a s přehledem o všech změnách, které kdokoli dělá. Žádné paralelní verze...
  • Oblíbené aplikace Office jako Word, Excel, PowerPoint, OneNote a další jak pro desktop (offline), tak jako online službu ve webovém prohlížeči
  • Profesionální e-mail, sdílené kalendáře, chat a videokonference v rámci Skype pro firmy a firemní cloudové uložiště OneDrive.
  • Přístup z jakéhokoliv zařízení (počítač, tablet nebo telefon).

Office 365 navíc patří mezi cloudové služby Microsoftu, které získaly doporučení od evropských regulačních úřadů na ochranu osobních údajů.