Work life balance
Zajímá vás, co mají společného Benjamin Franklin, Ernest Hemingway, generální ředitel Starbucks Howard Schulz, zakladatel Virgin Richard Branson, šéf Applu Tim Cook, manažerka Pepsi Indra Nooyi a zakladatel Twitteru a Square Jack Dorsey?
Všichni vstávají brzy, někteří dokonce už ve 4 hodiny ráno. Vědí totiž, že čím líp si zorganizují ráno, tím úspěšnější budou v práci. A to platí i o víkendech. Najít rovnováhu mezi prací a osobním životem je výzvou pro každého, kdo chce něco dosáhnout. A navíc být spokojený.
Ranní rituály vlivných lidí jsou různé. Tohle mají ale všichni společné.
- Pečlivě si naplánují úkoly, které musí stihnout
- Ve formě se udržují díky rannímu pohybu
- Den zahájí zdravou snídaní
- Udělají si poznámky do deníku
- Meditují
- Splní ten nejnáročnější úkol dne
1. Většina úspěšných lidí má jasné vize, strategie, cíle a motivaci ještě předtím, než vůbec začnou nový den. Například Steve Jobs se každý ráno ptal v zrcadle sám sebe: “Kdyby měl být dnešek posledním dnem v životě, udělal bych to, co se právě chystám udělat? Kdykoliv po delší dobu zněla moje odpověď ne, tak jsem věděl, že musím něco změnit.”
2. Sportem ku zdraví. To je alespoň heslo Tima Cooka, který v pět hodin ráno posiluje ve fitness a Jacka Dorseyho, který musí zase každý den uběhnout minimálně 10 km. Lidé, kteří to někam v životě dotáhli, vědí, že se musí udržovat v kondici. Nemohou si zkrátka dovolit být nemocní jak po fyzické, tak psychické stránce.
3. K dobře započatému dni patří vydatná snídaně. Někteří byznysmeni snídají doma, jiní v autě a někteří v práci. Richard Brenson snídá například v práci, zatímco ředitel potravinového řetězce Hain Celestial, Irwin Simon, pořádá snídaňové konference. Ráno je vhodné přijmout zdravé sacharidy jako například celozrnné pečivo nebo jogurt s müsli. Zajistí vám to energii na celé dopoledne.
4. Mark Twain, George S. Patton, Thomas Jefferson, Charles Darwin, Ernest Hemingway a Ludwig van Beethoven si všichni po ránu zapisovali do diáře své myšlenky, nápady, vize, cíle a připomínky. Opatřete si poznámkový blok, který vám vždy připomene, jakým směrem byste se měli ubírat.
5. Madonna, Hugh Jackman, Liv Tyler, Jennifer Aniston, Oprah Winfrey, Sir Paul McCartney a Jack Dorsey každý den meditují, aby se pak mohli celý den soustředit na práci. Meditace vás zbaví vnitřního napětí a hlavně si díky ní vyčistíte mysl od negativních myšlenek. Ty k životu opravdu nepotřebujete.
6. Úspěšní lidé vědí, že energie, soustředěnost a vůle jsou mnohem hodnotnější než peníze. Proto hned po příchodu do práce začínají plnit ty nejnáročnější úkoly, aby pak měli na odpoledne dost síly dokončit ty méně důležité. Vědci dokázali, že naše vůle a soustředěnost je nejsilnější po ránu a postupem dne jí průběžně ubývá.
7. Ti nejšikovnější dokáží překonat i tu největší konkurenci. Jsou posedlí učením se nových věcí, jsou to náruživí čtenáři. Mezi takové patří například Barack Obama nebo ředitel Disney Bob Iger. Poslouchají rádio, čtou knížky, noviny nebo třeba Forbes. Zatímco jejich vrstevníci mrhají časem nad pokleslou zábavou.
A pak jsou tu víkendy, kdy by měl člověk odpočívat a neřešit věci do práce.
Roman Staněk, zakladatel firmy Good Data, zakázal třeba svým zaměstnancům pracovat v sobotu. Nesmějí číst a ani posílat maily. A on sám se snaží nepoužívat v tento den ani telefon. Místo toho si jde radši zaběhat nebo zahrát fotbal. Dobrá inspirace, co říkáte?
+
Tip Microsoftu: Věděli jste, že...
...Výkon a spokojenost nemusí být v rozporu? Více než třetina českých zaměstnanců přiznává, že nemá dostatek času na svůj osobní život, a čtvrtina říká, že je pro ně obtížné si prostor na něj vytvořit. Dvěma třetinám Čechů by přitom flexibilita a mobilita v práci pomohla zvýšit výkon a současně zlepšit osobní život.
To, že flexibilita může pomoci zlepšit výkon, ukazuje i skutečnost, že tři čtvrtiny lidí věří, že jsou mimo kancelář stejně výkonní, či dokonce efektivnější, než na pracovišti. To pravděpodobně zažila i většina z nás. Není to ale tak, že ideální je být doma pořád, ideální je to tak půl na půl.
Studie ukazují, že pokud lidé pracují z domova dva až tři dny v týdnu, má to pozitivní dopad na jejich výkon, spokojenost v práci i vztah s nadřízeným. Je samozřejmě nutné vést lidi jinak, než když tráví celý den v kanceláři a motivovat je, aby proaktivně hledali cesty ke společnému cíli spíše než plnili dílčí zadání a pak čekali na další úkol...