Forbes
Microsoft

Chytrá
kancelář

Jak si zařídit kancelář a co v ní změnit, aby fungovala, tak jak chcete. Návody, tipy a rady ve speciálu Forbes a Microsoft.

Excel...

… tipy pro začátečníky, jak ušetřit pár minut denně. Bez tabulek se neobejdete, smiřte se s tím. Proto je ideální naučit se pár jednoduchých triků, které vám usnadní jejich vyplnění.

Pro úplné začátečníky

Přidejte si řádky 

Určitě jste už mnohokrát do hotové tabulky potřebovali přidat řádek. Když jich bylo potřeba víc, byla to docela děsivá práce. Přitom stačí vybrat si víc řádků a je to. A stejně to funguje i u sloupců.

vlozte radky

Zařádkujte
Když při psaní v buňce stiknete enter, nenapíše se nový řádek. Ale vy ho zrovna tolik potřebujete. Takže Alt+Enter (nebo Control-Option-Return.)

 

Ctrl+↑ nebo Ctrl+↓
V Excelu je často výhodnější se pohybovat pomocí klávesnice. Pokud se potřebujete rychle dostat na poslední řádek v dlouhé tabulce a nechcete srolovat kolečkem myši, jednoduše stiskněte Ctrl + šipka dolů. Podobně to platí pro šipky nahoru, doprava a doleva.

Automatické doplnění sloupce
Napište si do buňky cokoli, pak táhněte za pravý dolní roh a cokoli se vám zkopíruje do všech oken. To asi zná každý.

Když napíšete do okének pod sebou 1, 2, 3 a opět vezmete za pravý spodní roh a táhnete dolů, automaticky se vám doplní 4, 5, 6, 7, 8. OK, to zná asi taky každý.

Když místo čísel napíšete pondělí, úterý, středa a opět táhnete, doplní se vám čtvrtek, pátek, sobota.

A tak to můžete zkoušet donekonečna s jakoukoli obecnou řadou.

Možná se vám nechce táhnout kurzorem celou dobu, pak stačí kliknout dvakrát rychle na pravý dolní roh a je to, Excel to vyplní za vás do celého sloupce.

 

Vytiskněte si celou tabulku
Když si vytvoříte úžasnou tabulku, ideálně i s krásným grafem, chcete si ji vytisknout. Jenže z tiskárny vám leze jeden papír za druhým, i když je na nich třeba jen jeden sloupec. Přitom stačí si v nastavení tisku vybrat Na celou stránku.


 

Pro pokročilejší

Nedělejte stokrát to samé
Máte stovky řádků, v každém celé jméno svých klientů a vy potřebujete mít v jednom sloupci jméno a ve druhém příjmení, abyste si je mohli srovnat třeba podle abecedy. Stačí, když to uděláte v první řádku, pak kliknete na Dynamické doplňování a je to.

 

Vyplňte všechny prázdné buňky
Tabulka je celá vyplněná, potřebujete začít počítat, ale komplikují vám to prázdná políčka. Hodilo by se vám do všech napsat 0 (nebo cokoli jiného). Pak si v záložce Domů vyberete Najít a vybrat a v nově otevřené nabídce pak trochu nesrozumitelnou variantu Přejít na-jinak. Pak si zaškrtnete Prázdné buňky a kliknete na OK. Všechny prázdné buňky se označí. Teď už jen napište 0 a stiskněte Ctrl + Enter. A je to.

F4 a dolary se vyplní samy
Když začnete psát vzorce, záhy zjistíte, že neustále přepínáte klávesnici z anglické na českou a naopak. Potřebujete totiž psát dolary $. Klávesa F4 to vyřeší za vás. Když napíšete do vzorce =D1 a stisknete F4, doplní se na =$D$1.

Srozumitelnější graf
Máte dvě sady dat, které chcete ukázat a porovnat v grafu. Jenže zatímco jedna je v tisících, druhá v desítkách. Výsledný graf je pak hrozná nuda. Dvě čáry, jedna nalepená dole, druhá plave nahoře. Klikněte si na tu spodní pravým tlačítkem, vyberte si Formát datové řady… a pak už jen vložit vedlejší osu.

Zařádkujte ve vzorci
Alt + Enter funguje při psaní skvěle, ale co když potřebujete spojit data v různých buňkách, ale nechat je přitom na různých řádcích? Pak doplňte místo mezer CHAR(10). Právě tak se totiž ve Windows značí mezera, na iOS je to CHAR(13).

V tomto příkladu je v buňce F1 tento vzorec =A2&CHAR(10)&B2&CHAR(10)&C2&CHAR(10)&D2&CHAR(10)&E2.

POZOR, hodně záleží, jakou jazykovou verzi používáte. Kdyby vám tenhle vzorec nefungoval, zkuste napsat jen CHR(10) případně ZNAK(10).