Forbes
Microsoft

Chytrá
kancelář

Jak si zařídit kancelář a co v ní změnit, aby fungovala, tak jak chcete. Návody, tipy a rady ve speciálu Forbes a Microsoft.

Microsoft

Microsoft razí heslo práce odkudkoli a nedávno tomu přizpůsobil i své pražské kanceláře – ty jsou momentálně nejmodernější v zemi. Co všechno si tam pořídil za vychytávky a proč ani generální ředitelka nemá svoji židli, si můžete přečíst zde.

Mužem, který pomáhal vytvořit podobu nového sídla na Brumlovce, byl Angličan Doug Lowrie. V Microsoftu pracuje už více než 15 let, ale není to ani programátor, ani obchodník. Jeho pozice se oficiálně jmenuje Workplace Advantage Product Manager, což v podstatě znamená, že má na starosti strategii, podle které se nové kanceláře Microsoftu po celém světě staví a definuje, jak mají vypadat.

Jak si tedy chytrou kancelář v Microsoftu představují? V první řadě už to není pracoviště v tom klasickém slova smyslu, kde každý má svůj stůl a dělá si sám svoji práci. „Kancelář není místo, kam si od osmi do pěti přijdete udělat svou práci. Je to prostor pro spolupráci, interakci a aktivitu s vašimi kolegy nebo zákazníky,“ říká Lowrie a zdůrazňuje přitom nutnost mít v rámci kanceláří různé prostory pro různé situace.

Jinými slovy aby zaměstnanci měli k dispozici zázemí, když se potřebují soustředit, spolupracovat s kolegy, vyřídit konferenční hovor nebo třeba udělat brainstorming. „V Microsoftu se investují velké peníze do výzkumu a zavádění strategie pracovních míst,“ říká Lowrie s tím, že je na to určen celý globální tým, jehož je on součástí. Je to docela věda a práce na plný úvazek pro deset lidí.

„Máme designová pravidla, tedy jakési vodítko, které určuje základní principy,“ přibližuje Lowrie. Jedním z nutných bodů, které musí nová kancelář splňovat, je omezení hluku v prostorách, jež jsou určeny pro práci, která vyžaduje klid a koncentraci. V tomhle konkrétním případě například platí interní pravidlo, že lidi procházející za skleněnou zdí můžete vidět, ale neměli byste je slyšet.

„Nejen tady v Praze, ale obecně platí, že máme schválně kancelář rozdělenou na aktivní část, která je pulzující a plná energie, a tichou část, kde můžete nerušeně pracovat a opravdu se soustředit,“ popisuje Lowrie. „Naše práce je, aby to šlo díky designu a uspořádání dohromady a fungovalo to. A to i bez cedule ‚Tady buďte zticha‘. Už ve chvíli, když přijdete do místnosti, byste měli poznat, na co je určená. Že tohle je místo na koncentraci, ne na hlasitý telefonický hovor.“

Čtyři roky poté, co Microsoft koupil Skype, jsou pražské kanceláře první na světě, kde oba dva týmy obývají stejný prostor. A pro Lowrieho jsou speciální ještě něčím jiným: má za manželku Češku, se kterou bydlí v jedné zapadlé vesnici na hraně Křivoklátských lesů. Takže – i když samozřejmě může pracovat odkudkoli – má do Prahy ze všech světových „officů“ nejblíže.

A tak si dal na vyladění kanceláří v budově Delta obzvlášť záležet. Největší změnu oproti zavedeným zvyklostem jsme již naznačili: téměř nikdo v Microsoftu nemá stálé místo. Osobní věci si můžou zaměstnanci nechat ve skříňkách, které se otvírají mobilem přes NFC. Moderně zařízená čtyři patra, z nichž každé je vyvedené do jiné barvy a tématu (film, sport, věda a příroda), vertikálně propojují nejenom schodiště a výtahy, ale i prostorové prvky – například historická osmiveslice z veslařského klubu Beroun (zavěšená na výšku mezi patry) a barevná skleněná instalace od studia S.H.S Architekti, které celé kanceláře designovalo.

Když Lowrie mluví o tom, jak se kancelářský design proměnil za poslední dvě desetiletí, vyjmenovává dva hlavní milníky ve stylu práce. Prvním byl přechod z osobních počítačů na laptopy a druhým pak rozšíření mobilních telefonů a zavedení VOIP hovorů (přenos hlasu přes internetový protokol). Podle Lowrieho se díky tomu v roce 2008 v tehdy nové budově anglické centrály Microsoftu v Readingu ušetřilo 12 kilometrů kabelů. „Už prostě k žádnému pracovnímu stolu nevedla pevná telefonní linka,“ vzpomíná.

A od té doby se věci posouvaly rychle kupředu, protože pracovní místo ztratilo svou fyzickou ukotvenost. Ze slova „mobility“ se stal trend a Microsoft patřil k jeho hlavním tvůrcům.

I když se Lowrie a jeho tým drží společné vize a základních prvků, žádné dvě kanceláře Microsoftu na světě ale nejsou stejné. Například ve Vídni mají mezi patry skluzavku, což v Praze nenajdete a Lowrie se při téhle zmínce trošku usměje. „Jasně, je to cool a pro vídeňskou pobočku to funguje. Se skluzavkami je ale třeba být opatrný, protože to je zaprvé ikonická věc pro kanceláře Googlu a zadruhé jde o trošku dětinskou věc, která by na naše cílové publikum nemusela udělat ten správný dojem,“ říká opatrně.

Takzvané „perks“ neboli vychytávky, bonusy a prostě věci navíc pro zaměstnance jsou ovšem podle něho poměrně důležité. O talentované lidi totiž firmy bojují všemi prostředky. „Kdybychom seděli v šedivých nehezkých kancelářích, tak k nám nejlepší lidé nepůjdou. A pokud u vás tihle lidé nebudou šťastní – a k tomu patří i místo, kde pracují –, tak u vás nezůstanou.“

Káva a drobné občerstvení zdarma a možnosti zrelaxovat u fotbálku, kulečníku nebo v pohodlném křesle jsou dnes v podstatě už nutností. K příjemnému pracovnímu prostředí ovšem Microsoft řadí i dostatek denního světla – a proto jednotlivé „work stations“, tedy pracovní místa, jsou rozmístěné na každém patře po obvodu. A mají pěkný výhled na Prahu, z některých místností dokonce až na Hrad. Pár týdnů po nastěhování už Lowrie sbírá první zpětnou vazbu od zaměstnanců Microsoftu.

Pár drobností ke zlepšení by se prý našlo, například první den bylo málo ramínek v šatně, ale jinak bylo přijetí hodně pozitivní. „Bylo několik lidí, kteří se nového uspořádání báli. Mysleli si, že to bude chaos a peklo na zemi,“ říká Lowrie. „Ale po pár dnech v nových prostorách za mnou přišli a říkali: ‚Wow! Je to tady skvělé.‘ To potěší.“

A jak budou vypadat kanceláře budoucnosti? Podle Lowrieho se na jejich podobě hodně podepíše měnící se demografická křivka. „Je méně mladých zaměstnanců a bude to ještě horší, hodně to řeší třeba v Holandsku. Takže si myslím, že bude důležité mladším ročníkům a třeba matkám s malými dětmi nabídnout co nejlepší prostředí,“ říká Lowrie s tím, že bude přibývat zaměstnanců na částečný úvazek, případně úplných freelancerů. „Budou se najímat experti jen přímo na jednotlivé projekty a tomu se bude muset uzpůsobit i pracovní prostředí, ať se to týká politiky BYOD, bezpečnosti nebo IT. Všechno bude ještě mobilnější a multifunkční. Prostě takové, aby se lidé mohli sejít a dobře spolupracovat.“